Ska vi ta semester från den digitala arbetsplatsen?

by

Jag tycker detta är en svår fråga som inte bara innehåller ett svar. Om vi breddar frågan till att inkludera ledighet generellt så har jag noterat att det finns stora kulturella skillnader mellan olika länder och även mellan olika företag och organisationer. Kanske är det så att olikheterna skapas utifrån vissa personers behov.

Såhär funkar jag…

Jag gillar att alltid vara färdig med min e-post och hålla min att-göra-lista relativt tom. Det gäller även för helger och semester. Jag blir stressad av att inte riktigt veta vad som väntar mig eller om jag behöver agera på något. Det innebär också att jag hanterar e-post och kommunikation utanför arbetstid. Med moderna lösningar innebär det att jag inte längre behöver ringa andra i tid och otid utan kan mejla när jag vill.

Såhär funkar vissa av mina kollegor…

De gillar att vara lediga eller på jobbet. De vill ha en tydlig gränsdragning mellan arbetstid och fritid. Det handlar inte så mycket om att det ena är bättre än det andra utan bara ett konstaterande; vi är olika. Den digitala arbetsplatsen skapar till viss del verktyg för att hantera olikheterna men det är viktigt att tala om företagets kultur samt hur till exempel Office 365 ska konfigureras.

Hur kan man inte då göra?

Jag hade en kollega i slutet av 90-talet som alltid ville starta upp veckan på söndag kväll medan jag gillade att förbereda nästa vecka innan jag gick hem på fredagen. Hens ständiga söndagssamtal blev aldrig något som funkade för oss.

Om man har förväntningar på andra individer som sträcker sig utanför arbetstid så ska det vara tydligt i samband med anställningen. Många drivs av att utvecklas och nå svåra mål och då kan det vara relevant.

Men… Hur ska man göra då?

Jag tycker det är viktigt att man har en gemensam strategi och pratar om vad som funkar för olika individer och team samt vad som krävs för att alla ska kunna nå målen. Om alla gillar en tom inkorg är det ingen fara med att mejla på kvällen. Om vissa däremot inte svarar på mejl utanför arbetstid skapar det onödig stress att mejla utanför arbetstid. Kanske ska man då endast mejla viktiga mejl. Så, ett par tips:

  1. Diskutera med dina kollegor och medarbetare vad som funkar bäst för dem
  2. Låt alla vara med i diskussioner och beslut
  3. Skapa en kultur som gör att så många som möjligt passar in i kulturen
  4. Sätt rätt förväntningar på nyanställda och var tydlig vid rekryteringar

Tänk på att det som gäller arbetsmiljö och stress är något som angår alla och bör inkludera alla. Att skapa en digital arbetsplats som tar hänsyn till detta kommer bli allt viktigare i framtiden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *