Liten guide för att inte gå vilse

by

I en bemärkelse liknar skapandet av en digital arbetsplats vilken resa som helst – en karta gör det lättare att nå målet. Det här inlägget ger en väldigt förenklad bild av hur man tar sig från start till mål. För många är den säkert helt självklar.

För att nå MÅLET måste man börja med en korrekt beskrivning av NULÄGET och VISIONEN. Vilka förmågor har vi? Vilka är våra styrkor? Hur väl är våra medarbetare rustade för nya arbetssätt? För att få medarbetarna att uppskatta och använda den nya digitala arbetsplatsen – behöver vi fokusera på ett teknikprojekt eller mer på förändringsarbetet? Vilka arbetssätt skulle fungera bäst i just vår organisation?

MÅLET är alla de värden som lösningen ska leverera till verksamheten. Ibland är det en helt ny digital arbetsplats som ger det största värdet. I andra fall ska fokus vara på medarbetarnas förmågor och arbetssätt. Ofta är det en kombination av ett tekniskt projekt och ett förändringsprojekt.

Först när man vet var man står och vart man ska kan man bestämma hur RESAN ska bli. NULÄGET, VISIONEN och MÅLET ger RESAN. Sedan rangordnar man sina MÅL och skapar en budget som sätter gränsen för hur långt man kommer.

Sen vore det förstås otroligt tråkigt ifall verkligheten inte var mer komplex än en sådan här förenklad beskrivning av den. Men det är en helt annan historia.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *